Känsligt ollon
16.06.2018
Hej, jag har då ett problem med mitt ollon.
Jag har haft trång förhud, men opererade mig (gjorde ett litet snitt) för omkring ett halvår sedan. Men sedan så efter det så varje gång jag drar fram ollonet så blir det jätte känsligt. Varje gång man tar på det så känns det obekvämt. Jag har alltid haft så. Och när man har "hård" stånd så känns det inte alls.
Ska de vara så eller hur kan man göra för att det ska kännas behagligt? Silfverberg33

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.06.2018
Hej.
Det är ett ganska vanligt problem, speciellt för killar som har eller har haft trång förhud eftersom ollonet dittills har varit så skyddat och helt enkelt är ganska ovant vid beröring.
Det man kan göra är att försöka desensibilisera sitt ollon. Det är ingenting som gårs på en dag eller en vecka, utan oftast tar det tid men bara man kommer ihåg att "träna" det så går problemet att lösa. Med desensibilisering menar jag att man sakta vänjer ollonet vid beröring under en längre tid, så att nervernas känslighet minskar lite och beröringen inte längre känns obehaglig.
Du kan träna detta genom att dra förhuden tillbaka så att ollonet är bart t.ex. då du går i duschen, eller då du bara är hemma och kan använda bekväma byxor utan kalsonger eller gå omkring helt utan byxor. Tanken är inte att du skall utsätta dig för någonting som gör direkt ont, utan bara att du sakta skall vänja dig så att din kropp slutar registrera beröringen som obehaglig. Det kommer att ta tid, men det fungerar. Du kan också massera ditt ollon med t.ex. matolja, kokosolja eller glidmedel som ett sätt att vänja dig vid beröring.
Det kommer nog att bli bättre med tiden, det kräver bara lite träning.
Kram
Tessi