Tips på att få förhuden att hållas bak
30.09.2024
Hej jag undrar om det finns nåt knep att hålla förhuden bakom ollonet?
I bland kan den hållas nere ett par timmar men brukar gå till baka när jag böjer mig nere. Tycker att det är mycker skönare med förhuden nere och skulle vilja få den att hållas där utan att göra omskärelse Ted

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2024
Hej,
Så vitt jag vet finns det inget sätt att på ett hälsomässigt tryggt sätt få förhuden att hållas tillbakadragen. Jag tror knappast att du är den enda som upplever denna önskan och googlar du på det så hittar du säkert olika knep för det, men jag rekommenderar att du är försiktig. Du skriver att du tycker att det är skönare att gå omkring med förhuden tillbakadragen och i sig är det ingenting konstigt med det eftersom ollonet då är blottat och förstås känsligare än om förhuden skulle täcka det. Men huden på ollonet förändras med tiden om ollonet är blottat hela tiden så att känseln på sikt minskar (vilket det på sikt ofta gör om man är omskuren). Så om du vill behålla känsligheten i ollonet på samma nivå som den är nu så är det kanske bra om du inte går omkring med ollonet blottat hela tiden, men givetvis finns det de som tycker att det snarare är en fördel så på den fronten är det du själv som är expert.
Kram,
Tessi