Klamydia eller könssjukdom?
04.10.2018
Hej!
En tjej sög av mig och jag pullade henne, men hon spottade först på kuken och runkade den medans jag pullade henne, sen tog jag samma hand som jag pullat henne med och runkade mig själv medan hon hämta en kondom som hon satte på innan hon sög av mig. Kan jag ändå fått nån könssjukdom av att jag pulla henne och sen tog mig på kuken med samma fingrar/hand som jag pullat henne med direkt efter? Klamydiaaan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej,
Ja, könssjukdomar kan överföras också med händer eller sexleksaker, så om man vill vara säker så skall man alltid använda kondom eller slicklapp då man är i kontakt med sperma/slidsekret/slemhinnor.
Olika könssjukdomar har olika lång inkubationstid (d.v.s. tiden mellan smittotillfället och infektion) så antagligen skulle inte en eventuell smitta synas förrän tidigast några veckor efter tillfället. Vill du testa dig så kan du kontakta en vårdcentral eller ungdomsmottagning där du bor. Skydda dig alltid, på så sätt tar du ansvar för både dig själv och din partner.
Kram
Tessi