Kommer inte under sex
01.02.2021
Hej! Jag är 17 år och har skaffat flickvän. Vi har nu haft sex 3 gånger och det har varit skönt för båda. Vi har hållt på i ca 40 min och hon kom varje gång. Däremot så tyckte jag att det var skönt hela tiden, men jag kom aldrig såsom jag brukar komma när jag t.ex. runkar. Det som jag märkte var att när hon sög av mig så kom det en slags vätska ut som var genomskinlig och kladdig, men liknade inte sperma. Varför kommer jag inte under sex? Är detta normalt? s.s

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2021
Hej,
Det du beskriver är inte ovanligt, och det beror inte på att någonting skulle vara fel. Den största anledningen till att du inte har fått orgasm då ni har haft sex är antagligen att det är spännande på ett annat sätt än då du onanerar, och att du därför inte har kunnat slappna av tillräckligt. Penetrativt sex känns även i övrigt annorlunda än då du onanerar - eftersom det förstås trycker på runt andra ställen på penisen och takten inte är lika lätt att kontrollera.
Jag tycker inte att du skall göra detta till ett problem - för jag tror att det kommer att lösa sig av sig själv. Av många olika orsaker har vi människor idag en bild av hur sex "borde se ut", och i denna föreställning så antar vi alltid att killen skall komma. Fokus i t.ex. porrfilmer ligger ofta på mannens orgasm. Men precis som du skriver så kan sex vara skönt och tillfredsställande även om man inte skulle få orgasm varje gång.
Jag är ganska säker på att då ni har haft sex några gånger till så kommer detta "problem" att gå över. Precis som i alla andra situationer då det handlar om sex så är det bra om ni kan diskutera saken. Det är helt okej att medge att man är nervös - och du kan även till din flickvän poängtera att du gärna skulle komma - men att det inte heller är huvudsaken. Utan att huvudsaken är att ni har det skönt tillsammans. Ni har all tid i världen på er att hinna ha sex, och ni har ingen brådska. Försök njuta av alla de känslor som du upplever då ni har sex, och tänk mer på hur det känns just nu - inte på hur det "borde" kännas. Eftersom du får orgasm då du onanerar så tror jag inte att det beror på en fysisk orsak, utan snarare på att du spänner dig.
Bara att fortsätta, det kommer att ordna sig.
Kram,
Tessi