Könssjukdom
05.02.2019
Hej, hade samlag för 4 veckor sedan utan kondom, sen hade jag det för 3 veckor sedan igen utan. Men nu för 1 vecka sedan hade jag sex igen fast med kondom, märkte då dagen efter att jag hade röda prickar både på ollonet samt när ja drar tillbaka förhuden. Är detta en allergisk reaktion pga kondomen eller är detta något symptom på samlagen där jag ej hade kondom? Befinner mig i Bali förtillfället men detta hände i Thailand. Hans

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2019
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att säga om prickarna beror på kondomen eller på en eventuell könssjukdom eller helt enkelt på hudirritation. Det bästa du kan göra är att kolla upp huruvida du har någon könssjukdom, och att skydda dig då du har sex. Att använda kondom skyddar ju inte bara dig utan också din partner, och det är speciellt viktigt om du inte känner din partner.
Följ med prickarna, testa dig för könssjukdomar och använd kondom i fortsättningen. Följderna av en könssjukdom kan bli väldigt otrevliga så det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
Kram
Tessi