Krympt penis
24.07.2017
Min penis är i vanliga fall 15cm men de senaste gångerna jag mätt har den bara varit 14cm. Varför har den krympt? Jag är bara 15. Kan ni skriva en lista med anledningar varför? O nej detta är med stånd. Kr

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.07.2017
Hej Kr!
I princip finns det bara två tillförlitliga orsaker till varför snoppen kan krympa, och egentligen gör ingen av dem att snoppen på riktigt krymper.
Den ena är nikotin, alltså rökning, snusning osv. Nikotin gör att blodkärlen i hela kroppen stramas åt, så blodflödet blir lite mindre. Eftersom det som gör snoppen hård under stånd är just att tre svällkroppar inuti skaftet fylls av blod (föreställ dig tre vattenballonger eller tvättsvampar som blir så fyllda av blod under sexuell upphetsning att de blir hårda), så kanske du inte blir lika hård om du tex röker mycket. Och är man inte så hård som man kan bli så brukar snoppen inte heller bli så lång som den kan bli när man har som mest stånd. Då hjälper det att sluta röka, snusa eller varifrån det nu är som du får nikotin i kroppen. Det finns typer av anabola stereoider som också påverkar ståndets hårdhet och uthållighet, men inte heller där är det ju alltså den egentliga längden som påverkas.
Den andra orsaken är att du gått upp i vikt och fått större mage. Eller fått en mer muskulös mage. Se, penisroten sitter i princip fast i "botten" av pelvis, inte i huden eller ovanpå fettlagret. Så om fettlagret just där blir tjockare, så ser det ut som om snoppen skulle börja längre ut från kroppen. Tex i ditt fall nu kanske du lagt 1 cm på hullet utan att ha märkt det, så då ser det bara ut som om din snopp skulle ha blivit 1 cm kortare istället. Eller om du nu fixat större sixpack åt dig, så gör de eventuellt också att snoppen ser kortare ut, lite beroende på hur just dina muskler är formade. Men det vanliga är alltså mera fettvävnad.
Så troligen är det ingen som helst fara, det är bara att tuta och köra som vanligt. Och oroa dig inte för längden. I en underssökning med över 15.000 män i hela världen kom man fram till att medellängden på penis är 13,1 cm. Och det är ändå inte längden som spelar roll, utan vad du kan göra med den! ;)
Hälsar Liselott