Kuken växer
06.12.2017
Asså finns det nägot som kan göra att man inte får ut sin fulla genetik? Till exempel kanske mina gener säger att min kuk ska bli 15 cm men den bara blir 13 cm. Tänker att om man dricker och röker massa så kanske det påverkar? Finns det fler saker som påverkar? T.ex om man tränar eller är tjock? Make

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej.
Givetvis spelar alla val du gör en roll i hur du utvecklas. T.ex. cigaretter inverkar negativt på den fysiska utvecklingen, så att du kanske inte blir så lång som du annars skulle ha blivit om du börjar röka väldigt tidigt.
Både fetma och träning spelar också in. Träning (hård träning) kan göra att din pubertetsutveckling försenas något (1-2år) medan man förr eller senare brukar växa till sig ändå. Fetma hos pojkar sägs kunna påverka hormonhalterna i kroppen så att mängden östrogen inverkar negativt på tillväxten, och då skulle man rent teoretiskt kunna bli kortare och få en mindre penis än man skulle ha fått om man varit normalviktig under puberteten.
Det finns ju alltid anledning att göra sunda val, inte bara för penisstorleken. Lagom mycket motion och ansvarsfulla val då det gäller mat - då behöver man inte fundera så mycket.
Kram
Tessi