kulor
27.02.2014
Hej, jag undrar om kulorna skall vara runda? för mina är inte det. De är mera avlånga. Och skall man kunna dra upp dem i pungen.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.02.2014
Hej!
Nä, kulorna kan ha lite olika form, det varierar lite från kille till kille (precis som att tjejers bröst kan vara olika). Överlag kanske man kunde säga att de ofta är mera avlånga, som ett hönsägg typ, än runda som bollar. Det är också helt normalt att de är lite olika stora eller hänger lite olika långt ner i pungen. Inget att oroa sig för alltså.
När det gäller att "dra upp testiklarna i pungen" så har jag förstått att det inte är något man kan göra medvetet, alltså med muskler och med vett och vilje. Däremot kan det hända ofrivilligt tex när de plötsligt får väldigt kallt ;) Det är såklart för att skydda dem, dra dem inåt mot kroppsvärmen. Testiklarnas temperatur är lite kinkig, pungen ska vara en grad kallare än resten av kroppen och det är därför man tex helst inte alls ska raka bort könshåret från pungen, könshåret är viktigt för pungens luftkonditionering!
Fråga mera bara ifall det är något med du undrar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott