Liten snopp
23.09.2021
Hej! Min snopp är fortfarande liten och jag är 14. Alla andra killars snopp är stora och har hår på sig. Jag vågar inte ens byta om med de andra killarna för jag är rädd att bli mobbad av de andra, när ska den börja växa och när kan jag känna mig som en man? Liten kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2021
Hej,
Det är helt normalt att man inte är färdigutvecklad då man är 14. Det är egentligen ytterst få som är det. Så till att börja med önskar jag att du skulle ha tålamod.
Jag förstår att det kan kännas obekvämt att låta andra se en naken om man upplever att alla andra är mer utvecklade än du, men det finns INGEN människa som själv får bestämma över sin utveckling utan alla måste på samma sätt vänta på sin egen kropp eller acceptera hur den utvecklas - eftersom man inte KAN påverka det. Så om någon annan skulle ha den dåliga smaken att säga någonting nedsättande om din kropp så skall du minnas att det inte är någon annan som avgör ditt värde. Din kropp befinner sig ännu precis mitt i en process, och det är inte meningen att den skall vara klar ännu.
Du skriver att din penis fortfarande är liten, men då vill jag också påminna dig om att du inte skall jämföra dig med någonting som du t.ex. har sett i en porrfilm eftersom det INTE är det normala. Medelstorleken för en vuxen Finländsk man är runt 14 cm, så allt +- 5cm anses helt normalt. Och det gäller alltså vuxna, inte personer i puberteten.
Varje cell du har i din kropp gör sitt yttersta för att du skall ha det så bra som möjligt, så respektera din kropp. Den är din egen och den är helt unik. Det är synd om du tänker på manlighet som att det handlar om storleken eller hårväxten på penisen, för det kan man inte påverka så mycket själv. Om du däremot tänker på "manlighet" som att det handlar om att tro på dig själv, behandla andra människor väl och veta ditt eget värde så kan jag hålla med om att DET är de egenskaper som kan definiera vem du är, och om du är "manlig" eller inte.
Kram,
Tessi