Mäta pungkulan
30.10.2018
Tja, om man ska mäta pungkulorna ska man mäta bitestikeln som en del av ekvationen eller bara det som bitestikeln omsluter?
För just nu är min testikel 3 cm utan bitestikeln och 4cm med bitestikeln så att säga.
Magnus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.11.2018
Hej.
Det jag undrar i relation till din fråga är varför du alls skall mäta testiklarna? Vad gör du med den informationen? Jag är personligen osäker på hur man mäter pungkulorna, eftersom man ent tekniskt sällan behöver den informationen.
Om du är orolig över din pubertetsutveckling så föreslår jag att du tar upp saken med en läkare, men ditt eget testikelmått är egentligen ingenting som kan jämföras med någon annans eftersom det i stort sett saknar betydelse. Alla är individer - och alla killars utveckling ser olika ut. Så sluta nojja. OM du tror att det finns ett problem så kontakta en ungdomsmottagning - annars låter du pungkulorna sköta sitt.
Kram
Tessi