När växer min penis
01.06.2021
Hej. Jag är 17 år. Min penis är i slakt tillstånd ca 3-4 cm, vid stånd 7 cm. Har min penis slutat växa, eller kommer den börja växa inom en snar framtid? Jag har fått hår under armarna och på pungen osv. När vet att jag prinsen har vuxit klart? Jag har lite fett som hänger över penis, absolut inte mycket med en del. Kan det vara en orsak till att den är så kort? Jag är 194cm och väger 88kg, ser inte tjock ut men har mycket fett på magen Killemedlitenpenis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2021
Hej,
Det är nästan omöjligt för mig att säga om du har utvecklats klart eller om din penis ännu kommer att växa. Din vikt i förhållande till din längd är helt normal, så även om övervikt i vissa fall kan påverka tillväxten negativt så är det inte orsaken i ditt fall - eftersom du inte har någon övervikt. Med tanke på din ålder så kommer din kropp sannolikt att förändras ännu, men det är svårt att säga exakt på vilket sätt.
Det är viktigt att du minns att du inte skall jämföra dig med någon annan. Alla människors pubertetsutveckling är olika och följer sitt eget mönster. Ditt värde sitter inte heller i storleken på din penis, även om jag kan förstå att det lätt känns så idag då just den saken tillskrivs så stor betydelse..
Det bästa du kan göra är att samarbeta med din kropp. Ät, sov och rör på dig lagom mycket så ger du din kropp precis det den behöver för att utvecklas.
Kram,
Tessi