Nervös kille
16.02.2019
Hej, Jag är en kille som fyller 16 i sommar och jag är nervös över min penisväxt för när man råkar se andra killar i duschen har deras växt något extreemt mycket när man själv har en liiten fjutt mellan benen som gör så att man har extremt dåligt självförtroende vet att den troligen växer nån gång men jag vill veta NÄR för det känns som att jag inte kan leva mitt liv fullt ut pga detta. Tack För Hjälpen NervösKille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej,
Jag förstår att du är otålig och önskar att din penis skulle växa. Men jag vill ändå be dig att sluta jämföra dig själv med andra. Alla människors kroppar utvecklas i olika takt, och det är fullständigt omöjligt att ge ett svar på när din kropp kommer att förändras. Det gör den antagligen hela tiden - men det sker ju sällan i en sån rasande takt att det skulle märkas.
Det är synd att många killar tror att penisens storlek är det mest centrala, som att det skulle vara ett mått på hur manlig man är, eller hurudant sexliv man kommer att ha. För det stämmer helt enkelt inte. Du kan leva ditt liv fullt ut redan nu - låt inte denna sak stå i vägen för dig. Din penisstorlek definierar inte vem du är nu, lika lite som det kommer att definiera dig som äldre.
Ha tålamod och var snäll med din kropp. Den gör så gott den kan. Ingen blir lyckligare över att du stressar över detta.
Kram
Tessi