Nyfiken
06.09.2018
När man får en utlösning, tömmer man hela förrådet på sperma eller lämnar det nån reserv kvar? Hur snabbt produceras det mera? Nån gång måste det ju avta, kan väl inte bara bildas mer o mer? I så fall kan det ju komma nån liter ifall man levt i celibat en tid, eller?
En annan fråga, hur långt in i Mumindalen ska man fingra för att komma åt prostatan? Spjuvern

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2018
Hej,
Sperman tar inte slut, så det är ingenting du behöver oroa dig över. Det bildas nytt hela tiden.
Jag börjar med att konstatera att innehållet i en utlösning bara till en liten del består av spermier - men även dessa produceras hela tiden. Med tanke på att det bildas ungefär 160 miljoner spermier per dygn (1800 spermier per sekund) så finns det en ständigt tillgång till dem. I övrigt innehåller utlösningen vätska från prostatan och sekret från sädesblåsorna och urinrörskörtlarna. Alla olika vätskor har sin egen uppgift och pumpas också ut i en specifik ordning då man får utlösning (först kommer prostatavätskan och den större delen av spermierna, sen kommer resten av spermierna och vätska från sädesblåsorna.)
En normal mängd sperma (d.v.s. en normal "sats") är runt 2-6ml. Konsistensen beror mycket på sammansättningen i sädesvätskan, men också på kontakten med syre. (först då sperman kommer i kontakt med syre blir den klibbigare och mer geléartad, efter en stund blir den igen lite rinnigare. Allt för att maximera möjligheterna till befruktning.) Generellt fungerar det så att mängden sperma är högre om man inte har fått utlösning på några dagar - men en sats är ändå sällan större än 6ml eftersom hela utlösningen måste rymmas i toppen av penisen innan den pumpas ut. Mängden sperma och antalet spermier i utlösningen ökar ju längre stimuleringstiden pågår och ju mer upphetsad man är. Så ju kåtare du är och ju längre du håller på desto mer kommer det ut.  Men givetvis tar det en liten stund för kroppen att återhämta sig efter en utlösning, så om man har väldigt täta utlösningar så är det sannolikt att satsen blir lite mindre (vilket ändå inte påverkar kvaliteten på spermierna).
Prostatakörteln sitter ett par centimeter in i ändtarmen. Många killar menar att det är en helt ny sorts orgasm de upplever om de samtidigt stimulerar både prostatan och penisen. Som med de flesta sexuella aktiviteter så blir de betydligt roligare om man använder glidmedel - och i all synnerhet då ändtarmsöppningen är inblandad. Börja med att gå och kissa (annars blir det lätt distraherande). Ändtarmsöppningen är i allmänhet inte alls så "oren" som människor tror, så det är ingenting man behöver ta stress över, och är man nojig kan man alltid tvätta sig. Sen kan du testa med att, med mycket glidmedel, föra in ett finger några cm in i ändtarmen och pressa mot den främre väggen - samtidigt som du smeker din penis. Det finns ju ingen generell regel i detta, vissa tycker om det och andra inte, men många gånger tror jag att det handlar mer om en mental tröskel man måste komma över för att våga testa och njuta av det. Jag tror att det är helt värt ett försök ;)
Hoppas att du fick svar på dina frågor.
Många kramar
Tessi