Ollonet
23.10.2014
Hej när jag får stånd så vecklas inte mitt ollon ut. När jag försöker få ut den så händer inte så mycket. Mitt ollon är också väldigt känsligt när jag rör den och när jag vecklar ut den själv när jag inte har stånd så är ollonet större än själva stjälken. Joel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2014
Hej,
Jag är inte alldeles säker på vad du menar med att ditt ollon inte "vecklar ut sig"? Men jag tolkar det som att du menar att förhuden inte åker bakåt av sig själv. Det är viktigt att man kommer ihåg att ALLA penisar/ollon/förhudar ser olika ut - och så är det bara. Det betyder inte att det ena skulle vara "rätt" och det andra "fel". Jag tolkar det ändå som att din förhud i sig inte är för trång om du lyckas dra den helt tillbaka? Det är helt normalt att ollonet är känsligt, det är så att säga ollonets uppgift att vara det.
Det är helt normalt att ollonet är bredare än resten av penisen då man inte har stånd. Jag skulle nästan påstå att det ser ut så på de flesta vuxna män. Med tanke på din ålder så kommer antagligen din penis att växa ännu, så du är alltså knappast färdigutvecklad ännu och det kan därför hända att situationen med din förhud kommer att förändras under de kommande årenn. Men om förhuden är väldigt trång, och det t.ex. gör ont att dra förhuden tillbaka bakom ollonet så kan du besöka en läkare som kan undersöka dig och avgöra om förhuden behövergöras lite rymligare. (Isåfall görs ett pyttelitet snitt i förhuden, som är bedövad, och efter det brukar problemet vara löst.) Men detta är alltså bara OM förhuden är jättetrång.
Jag tycker att allt det du skriver låter helt normalt, och det är nog bara att ta det lugnt och följa med vad som hender de kommande åren.
Hälsningar
Tessi