Omskärelse?
23.06.2020
Hej, fyller snart 16 och har problem att dra skinnet tibak så att ja kan ha sex, har vart hos hälsovårdarn som sa att ja måste omskäras men ja vill ite ta bort förhuden, går de att bara ta bort de som e spännt eller måste jag ta bort den helt??
Mycket bekymrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2020
Hej,
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare och diskutera saken med hen. De omskärelser som görs strävar givetvis till att slutresultatet skall bli så bra som möjligt - och om du just nu upplever problem med förhuden så är huvudsaken att det blir omskött så att du kan leva så problemfritt som möjligt. Ingen kan tvinga dig till ett ingrepp, men det bästa skulle vara om du tog upp saken med någon som faktiskt kan undersöka dig och svara på dina frågor.
Ring till hvc och boka en läkartid så får de ta ställning till vad som behöver göras.
Kram
Tessi