Penis
09.06.2014
Hej, ska försöka hålla det så kort som möjligt.
Undrar vad jag ska göra, jag är 17 och ett halvt år gammal, och fortfarande är min penis väldigt liten tycker jag. Har knappt alls växt på omkretsen under hela mitt liv och längden är ca 10cm i stånd och kanske 3-4 cm slak. Jag är inte väldigt lång (170cm+) och har väldigt lite hår under armarna och ingen skäggväxt heller. Min röst är inte heller särskit mörk!
Varför är jag så sen, och kommer min penis och växa över huvudtaget? Börjar strax bli väldigt orolig. Har aldrig talat om detta för någon.
h. Olli
Olli

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.06.2014
Hej Olli!
Vad bra att du frågade oss om det här! Jo, det är mycket möjligt att du bara är sen i pubertetesutvecklingen helt naturligt. Vissa är tidiga, vissa är sena - och någon måste ju vara sen också, alla kan inte vara medeltalsbarn. Vet du hur karlarna i din släkt (både på mammas och pappas sida) utvecklats under tonåren? Kanske det bara är ett släktdrag att man startar sent? Att starta sent är inget farligt - och statistiskt sett är det högst osannolikt att det skulle bero på något fysiskt. Men vi kan förstå att det oroar dig ändå - och vi kan också gissa att det kanske tär lite på självförtroendet att kompisarna är så mycket större och längre hunna.
Just därför så brukar också skolhälsovårdarna kolla upp pubertetsutvecklingen för alla elever under de allmänna hälsogranskningarna. Och om någon ännu inte riktigt verkar ha kommit igång där vid en 16-17 år, så kan de fundera ifall den killen eller tjejen behöver lite hormonell hjälp för att liksom igång-kickas. Det har alltså inte att göra med huruvida man skulle ha någon fysisk orsak till den sena utvecklingen, typ någon sjukdom, utan bara för att man inte ska vara så olik de jämngamla kompisarna. En mer psykiskt välmående-fråga alltså.
Så vårt råd nu är att du ringer till HVC och säger som det är, att du verkar vara sen i pubertetsutvecklingen och behöver diskutera det här med en läkare. No biggie alls. De som tar emot samtalet och bokar tid åt dig kommer inte alls att tycka att du är det minsta märkvärdig eller konstig. De är proffs. Likaså läkaren. Vill du, så ber du om en manlig läkare. Det kan till och med hända att läkaren inte ens behöver undersöka dig, se på din snopp, utan ni diskuterar säkert mest bara hur du själv uppfattar din pubertetsutveckling och så ser ni vad det finns för hormonella tillskott du kan ta för att liksom puffa på din kropp så att den kommer igång ordentligt. Alla förstår nog att det kanske tex inte är så himla kul att vara kort.
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna