prestationsångest?
15.02.2015
Hej! Jag undrar vad det beror på att ibland då jag och min flickvän ska ha sex, så slaknar mitt stånd bara när jag ska in i henne. Detta har hänt nu några gånger, ibland funkar den hur fint som helst... Jag är oerfaren inom sex och har haft sex kanske 10 gånger, varav vid 5 har kuken inte velat stå. Kan det bara vara så att jag funderar på saken för mycket? Är för nervös?
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.02.2015
Hejsan, en av våra experter kommer att svara på din fråga.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej :)
Det kan vara som du skriver; att du funderar på det och blir nervös och så mister du ditt stånd pga det. Detta händer alla pojkar och män någon gång eller många gånger och det är ingenting du ska lämna att fundera över nu. Saker har en tendens att haka upp sig ju mer man funderar på det så det är bra att släppa det.
Om du kan prata med din flickvän om det här så är det bra, det kan ta bort nervositeten och pressen. Sex är ju så mycket mer än att genomföra ett samlag, det är smek och kramar, kyssar, slick och sug osv. Om du mister ditt stånd nån fler gång så försök att fokusera på att det är mysigt att vara nära varandra istället och slappna av med att ligga och prata eller massera varandra, kramas och kyssas osv.
Hälsar Diana