Problem med erektion..
23.07.2018
Hallå där! Jag är en kille på 18 år och jag har en fråga/fundering...
Jag har inga problem med att runka och kolla på porr. Jag får full erektion osv osv... men varje gång jag ligger med tjejen så har jag problem med att få erektion överhuvudtaget. Jag kan ligga med henne och försöka komma igång i 30-60 min och jag kan bara inte få erektion. Det är extremt jobbigt för både henne och mig. Jag känner mig kass som inte kan göra detta för henne. Och jag mår väldigt dåligt över det. Och jag undrar vad kan detta bero på? Är jag fast i någon porr värld eller vafan?. Är jag för skraj för att släppa loss? Får sån ångest när min tjej och jag har sex nuförtiden. För att det känns som att jag inte kan njuta av det. Inte hon heller. Jag vet att hon inte stör sig lika mycket på detta som jag gör. Och jag är så trött på att alltid få erektion när det kommer till porr. Men inte när jag är med personen jag älskar liksom. Jag skäms! Fan asså Lovenerd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.07.2018
Hej.
Det är givetvis jättesvårt att säga bara på basen av det du skriver vad som är problemet. Men eftersom du skriver att du blir hård då du kollar på porr, men inte lika lätt med tjejen så tror jag att du kan ha rätt i att porren är en del av problemet.
Att bli beroende av porr handlar inte så mycket om att man tittar på det och inte kan sluta, utan mer om det att man kan bli lite avtrubbad eftersom man vänjer sig vid ganska kraftig visuell stimulans - vilket man inte nödvändigtvis får via "vanligt" sex. Sen blir det lätt en ond cirkel då man märker att någonting inte funkar - och man oroar sig över det - vilket gör problemet ännu större. Detta är kraftigt förenklat, och det finns ganska många olika teorier om porrberoende. Många hävdar att hela fenomenet är kraftigt överdrivet, medan jag själv kan tänka att det är ganska självklart att man vänjer sig vid saker. Så om man vänjer sig vid att det behövs ett visst sinnestillstånd för att man skall bli upphetsad - så kan det kanske bli svårt att uppnå om dessa saker inte uppfylls.
Den positiva sidan är ju att du kan bli upphetsad. Du kan känna och njuta. Vi måste bara försöka få det överfört från porren till ditt eget sexliv. Jag har tyvärr ingen "quick fix" för det, men jag tror att du skall börja med att åtminstone för en tid sluta kolla på porr. Då du runkar till porr så är du kanske inte alltid så jätteupphetsad då du börjar, utan det är någonting som byggs på och du gör det för att du vet att det kommer att bli skönt. Medan man då man har sex med en partner oftast gör det för att man är upphetsad redan från början, och vill få utlopp för det.
Så vad tror du händer om du helt lämnar bort porren i några veckor och istället använder din egen fantasi och upphetsas av din flickvän. Det är inte någonting du skall tvinga fram, utan vänta och se om det kommer av sig själv. Titta på henne. Fantisera om att ni rör vid varandra och har sex. Undvik för ett tag att runka på egen hand utan spara all din sexuella energi till henne och ert sexliv. Jag kan ju inte veta om det funkar i just ditt fall, men det är säkert värt ett försök.
I "normala" fall är det ju inte ett problem att man tittar på porr eller runkar på egen hand fast man är i ett förhållande, men det fyller oftast lite olika behov. Sex med en partner är en sak och sex på egen hand är en annan - men man blir ändå "mätt" av båda. Så undvik att bli mätt av någonting annat för en tid och se om det kan göra att du blir hungrigare på henne. Och tappa inte tron på dig själv om det inte lyckas direkt eller om du blir frustrerad. Sexlusten är någonting som lever konstant och varierar från en period till en annan. Du har ju lugnt 50 år av sex framför dig ännu, så det kommer att ordna sig. Din hjärna har bara vanti sig lite vid att få det serverat på ett visst sätt, så nu måste vi ändra lite på tankebanorna. Så undvik porr, och undvik att runka själv en tid och se vad som händer. Fantisera gärna, och försök hitta njutningen i beröring tillsammans med din flickvän.
Många kramar!
Tessi