raka penisen
15.04.2015
hej! jag vill bara fråga om det är ok att raka kuken för att man känner sig renare då?
och kan man göra något åt det när det pickar i låren när könshåret är väldigt kort och skarpt så får jag ont på låret t.ex. när jag såver?
jag har också hört att det är farligt att raka mot könshåret och inte till samma håll som det riktar.?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
17.04.2015
Hejsan! Visst får du raka om du vill det!
Du kan prova talk som lägger sig som en hinna över porerna och minskar också på fukten. Billig och bra talk hittar du bland babyhygienprodukterna i varuhusen. Det finns också de som hellre använder potatismjöl som talk. Eller också så rakar du oftare helt enkelt. :)
Det är inte farligt att raka åt fel håll. Men risken ökar för inåtväxande hårstrån och mera irritation i huden. Det här är att tänka på när du (börjar) rakar skägget i ansiktet också. Du kan läsa mera om rakning här. Men skulle nog inte rekommendera hårborttagningskrämer eller vaxning för killar på penisen...
Med vänlig hälsning, Annika   barnmorska - hälsovårdare