raka sig
29.12.2013
Varför rakar sig pojkar där nere? Är det bra eller dåligt, har inte håren där någon "uppgift"? Har inte velat och tänker inte raka mig där, bl.a. för att jag inte vill att det ska bli stickit. Men har reagerat på att många pojkar säger att deras flickvänner "inteskulle vilja suga av dem om de hade hår där nere" :o

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2013
Hej tjaaaa, jag misstänker att detta är något som fått sin början från porrfilmen. Där det också annars är så tillfixat och så långt ifrån normalt som det bara går att komma. Jag vet att det är vanligt bland både killar och tjejer att raka sig där nere, vissa bleker ju tom anus....Jag tycker du låter som en mycket vettig och klok kille, fortsätt på den linjen. Jag tror inte att det finns många varken tjejer eller killar som rakar sig för sin egen skull, eller för att det skulle kännas bra på något sätt. Men såklart kan jag ha fel. Det är ett fritt land och alla bestämmer själva hur de vill göra. Men du har helt rätt i att håret där har en uppgift, det har inte kommit dit av en slump eller för att det blev över och skulle användas någonstans ;)
Det har faktiskt massor med funktioner.
Könshåren gör att det bildas ett skyddande luftlager mellan hudvecken. Om man inte har hår där så gnider hud mot hud och man får lätt skavsår. Sen gör håret så att feromonerna hålls kvar på huden, och det är det som gör dig attraktiv för din partner.
Med andra ord både killar och tjejer blir egentligen mera tända när det finns hår, åtminstone enligt naturens lag. Därför har vi hår där nere och det har faktiskt flera uppgifter. Dessutom vill jag ännu påpeka att det ofta kliar massor när håret ska växa ut igen om man tagit bort det. Personligen tycker jag det är något lite pedofiliskt över renrakade kön, men det är ju bara min tant åsikt ;)
En tjej/kille som kräver att man ska ändra massor på sig själv och mot ens egen vilja är inte värd att satsa på, gå vidare till nästa som förstår att uppskatta dig för den du är!
Kram från ungdomsinformatören Sanna med hjälp av svar från tidigare frågor