Runka
19.10.2022
Jag runkar när jag får för mig att runka och jag runkar oftast tills att jag kommer. Jag bara undrar kan man komma för mycket. Eken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2022
Hej,
Det är nog bara att fortsätta. I princip är det en helt bra grej att onanera och du märker antagligen själv om du har gjort det för mycket genom att du helt enkelt kan bli öm eller huden blir irriterad, lite som skavsår. Då kan det också hjälpa med någon form av glidmedel så att friktionen minskar.
Men det är inte så att du kan få utlösning så ofta så att det skulle ta slut. Det är trots allt bara n¨gra procent av utlösningen som består av spermier, resten är olika vätskor som kommer från t.ex. sädesblåsorna och prostatan. Så även om mängden spermier kan vara lite lägre om du kommer flera gånger med korta intervaller så bildas det nytt hela tiden. Så ingen fara på den fronten.
Lite som min lärare sade åt min klass då jag gick i högstadiet att "det är helt häsosamt att runka, men det blir ett problem om du lämnar hemma från skolan och runkar hela dagarna". Det hon menade var alltså att på samma sätt som vilket "beroende" eller problembeteende som helst så kan också "bra" saker bli problematiska om de är det enda du gör. Men så länge du ändå kan leva normalt och har andra intressen än bara det, och andra sätt att hantera t.ex. motgångar så är det enbart hälsosamt och ett bra sätt för dig att lära känna din egen kropp och vad just du tycker om.
Ta hand om dig!
Tessi