Runka omskuren
30.05.2016
Hej jag är omskuren för två veckor sen och har ett problem. Jag kan inte runka eftersom mitt ollon fortfarande är jävla känsligt. Har försökt med babyolja och strumpa och allt möjligt men det funkar inte, det är för känsligt. Snälla sej att ni har en bra ide. Har inte runkat på jävla länge och är så jävla frustrerad!!!!
Tack! Simon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.06.2016
Hej,
Tyvärr har jag inte så mycket andra råd att ge än att du måste vänta och se. Svullnaden och ömheten kommer nog att minska. Men det är också ganska vanligt om man har haft trång förhud att ollonet är jättekänsligt, eftersom det är lite "ovant" att vara ute i det fria så att säga. Så det kan kännas ganska ovant och känsligt i början. Men det minskar med tiden.
Det finns olika fördröjningskrämer som man kan testa med att smörja på ollonet för att minska känsligheten, men å andra sidan rekommenderar jag inte att du använder dessa ännu på ett tag eftersom det har gått så kort tid sedan ingreppet.
Så följ med situationen ett tag. Och om det skulle vara så att ollonet ännu är precis lika känsligt om t.ex. två veckor så tycker jag att du kan tala med läkaren som opererade dig. Det är nog inget ovanligt problem utan alldeles normalt efter att man har blivit omskuren. Men jag förstår att det kan kännas extrafrustrerande just nu om du är kåt men inte upplever att du kan göra någonting åt saken.
Ha bara lite tålamod.
Kram
Tessi