Sammanväxningar mellan förhud och ollon finns kvar
02.01.2021
Jag kom in i puberteten för cirka 2,5 år sedan och nedre hälften av förhuden sitter fortfarande fast på ollonet. Det gör att jag inte kan dra ner förhuden alls då det tar emot i nedre delen. Jag har inga symtom som att det stramar åt vid stånd eller någon typ av sår mm. Men det gör det svårt att tvätta under förhuden, och flera gånger har det lett till infektioner. Frågan är väl egentligen, ska jag bara vänta och lita på att sammanväxningarna försvinner av sig själva eller finns det något jag kan göra för att skynda på processen? Vad jag har hört så ska förhuden lossna från ollonet naturligt innan eller i början av puberteten. malalv090

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2021
Hej,
Precis som du skriver så lossnar det ofta av sig själv, men det är inte alls ovanligt att förhuden sitter helt eller delvis fast i ollonet ännu i din ålder. Det låter bra att det inte orsakar smärta eller känns stramt då du får stånd, men det är givetvis mindre bra att det blir svårt att hålla det rent och att det leder till infektioner.
Det du kan göra är att under en tid försöka massera stället med olja och försöka töja lite på huden vid det området där det sitter fast. Jag menar inte att du skall ta i så att det gör ont, utan bara försöka massera och töja lite, t.ex. i samband med att du går i duschen. Gör detta några gånger i veckan. Om du inte tycker att du märker någon skillnad alls, eller om du skulle få en ny infektion så tycker jag att du skall rådgöra med en läkare om det finns anledning att göra ett ingrepp och på så sätt lossa på förhuden. Det låter jättedramatiskt men läker oftast fint och snabbt, och jämfört med att gå omkring med upprepade infektioner så är det antagligen lättare att få det omskött av en läkare så att det sedan förhoppningsvis är problemfritt.
Kram
Tessi