Sår efter finne/talgkörtel på penis
03.02.2016
Tjenare, hade en finne/talgkörtel(?) vet inte riktigt på snoppen för ett tag sedan, den blev stor och röd efter kanske en dag och till slut lessnade jag och klämde den, det kom ut var och efteråt blev det ett kraterliknande sår, har haft såret i några veckor nu och undrar om det kommer läka eller om det kommer bli ett fult ärr? Ruben

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2016
Hej.
Jag tror säkert att såret kommer att läka av sig själv. Försök att se till att hålla huden ren och torr så brukar nog kroppen sköta resten själv. Det kan hända att det blir ett litet ärr, men med tiden kommer det att blekna.
Det är nog ytterst sällan någon synar en penis så noga att man skulle reagera på ett ärr. Penisens hud är ju sällan riktigt slät på en vuxen man annars heller så jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi