Sexuell sjukdom
11.03.2021
Hej! Jag undrar om det är möjligt att få en sexuell sjukdom genom att någon suger av en och vad är symptom på sjukdomar vid penisen?
ss

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.03.2021
Hej,
Den enda könssjukdom som egentligen smittar genom oralsex är herpes. D.v.s. om din partner har aktivt munherpes just då man har sex.
Symtomen kan variera lite, men det är då vanligt att man får blåsor, smärta, hudirritation, sveda eller klåda.
Beroende på vad det är du upplever för symtom just nu så kan du kontakta hvc och diskutera saken med en sjukskötare. Om det endast skulle vara t.ex. rodnad och irritation du upplever så kan du följa med situationen några dagar. Håll penisen (ollonet och förhuden) ren och smörj t.ex. med en bassalva eller Bepanthen-salva (som du kan köpa från apoteket utan recept).
Kram,
Tessi