Snoppen.
02.09.2015
Hej, jag e 14 år och min snopp har inte börjat växa är det normalt? Och min förhud går inte att dra ner över ollonet bara typ halva och så har jag en röd put på ollonet Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2015
Hej.
Det är helt normalt att din penis inte ännu har börjat växa. Som du säkert har hört så utvecklas alla i olika takt, och killars pubertet brukar sägas fortsätta ända tills de är 19-20. Så ingen fara - du hinner nog. Dessutom brukar penisen vara en av de sista sakerna som utvecklas, så ha tålamod.
Det är ganska vanligt att ha trång förhud, så du är inte alls ensam om det. Du kan försöka töja ut den själv genom att smörja den med lite vanlig matolja och dra den bakåt så långt det går. Med tiden kommer den då att töjas ut. Men om du inte ser några "frasteg" eller om det helt enkelt tar för lång tid eller är för smärtsamt så tycker jag att du skall tala om saken med en läkare. På hälsogranskningen som görs på nian brukar man träffa en läkare och då kan du t.ex. ta upp saken till diskussion. Men du kan också boka tid till hälsocentralen och träffa en läkare där. Jag vet att det är jobbigt att boka en läkartid för ngonting så privat, men läkarna har nog fått dessa frågor massor av gånger och är vana att svara på dem. Om du inte vågar boka en läkartid själv så kan du kanske gå in till din hälsovårdare och be hen göra det?
Den röda "puten" som du har på ollonet har jag svårt att uttala mig om vad som är, men de allra flesta små röda prickar/utslag är finnar eller talgkörtlar som har blivit irriterade/inflammerade och de brukar gå över av sig själva. Gör den ont eller svider? Försök undvika att klämma eller peta på den och tvätta penisen varje dag med vanligt vatten så tror jag att den försvinner. Men om den inte gör det så gäller samma råd som ovan, boka en läkartid och visa upp den. Det är ingenting att skämmas över. Var istället stolt över att du vågar kolla upp sådant som bekymrar dig.
Kram
Tessi