Snoppen
26.09.2021
Hej! Att jag onanerade häromdagen och nu så är förhuden svullen och går inte att dra back. Jag har panik och vet inte vad jag ska göra eller vad som hänt. Anomym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2021
Hej,
Det låter som att din förhud/ditt ollon skulle ha blivit irriterat eller inflammerat. Ibland kan det bero på att förhuden är lite trång och det är svårt att hålla området under förhuden rent. Ibland kan det också bero på att det uppstått en liten spricka eller sår i förhuden eller ollonkanten som blir irriterat eller inflammerat.
Jag vet inte exakt hur mycket besvär du har av det, men jag rekommenderar att du nu är noggrann med att tvätta området två gånger om dagen med vatten, men om du inte märker någon förbättring inom ett par dagar eller om situationen blir värre så skall du kontakta en läkare så att hen kan skriva ut antibiotika (antagligen i form av droppar som du droppar på penisen). Det är ju bara du själv som vet hur mycket problem det orsakar för tillfället så det är bara du själv som kan fatta beslutet om när du skall kontakta läkare. Jag vet att det kan kännas pinsamt att boka en läkartid för en så privat sak men lita på att läkare har hört och sett sådant förr så det är ingenting konstigt alls, och det är inte du som har gjort någonting "fel". Du behöver bara ringa till hvc och berätta varför du vill träffa en läkare. Du kan också besöka din skolhälsovårdare och diskutera saken med hen så får du vid behov hjälp med att boka en läkartid.
Kram,
Tessi