spermier
08.12.2018
Hej, jag såg ett klipp på youtube om ett sätt att kontrollera om ens spermier är bra.
Testet gick ut på att fylla ett glas med vatten och sen spruta sin sperma i glaset, vänta i två till tre minuter.
Om sperman sjönk till botten så har man bra sperma, om sperman var runt mitten av glaset så är den medelbra och är den i toppen runt ytan så är ens spermier väldigt dåliga.
Nu vet jag att det finns mycket konstigt på youtube men finns det någon sanning i detta? David

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2018
Hej.
Det låter spännande. Jag har inte hört om det förr så jag får nog ta och kolla upp det. Men med risk för att göra dig besviken så har jag väldigt svårt att tro att detta skulle vara en så pass vetenskaplig metod att den skulle gå att lita på. Dels för att spermans konsistens/sammansättning kan variera från gång till gång, lite beroende på när man senast har haft utlösning. Och dels för att vattnets temperatur antagligen spelar roll för hur sperman löses upp då det kommer i kontakt med vatten.
Intressant skulle det ju vara att kolla upp om det finns något samband, och att göra en vetenskaplig studie i saken där man faktiskt har koll på alla variabler (senaste utlösning, vattnets temperatur, tid på dygnet o.s.v.) men jag är alltså osäker på att det skulle kunna vara så enkelt att uttala sig om kvaliteten på sperman.
Och sen är det ju en annan stor variabel som inte ingår alls i experimentet (vilket spelar en väldigt stor roll om man faktiskt försöker göra barn) och det är spermans reaktion på den aktuella partnerns miljö inuti slidan, vilket också kan variera väldigt mycket.
Så min slutsats är att det låter spännande - men att jag tror att du skall ta det med en nypa salt för det låter lite för förenklat.
Kram
Tessi