Stånd
22.09.2016
Hej
jag får inte riktigt sådär jätte stånd när jag t.ex ska onanera eller ha sex med min flickvän. Jag spelar fotboll 3ggr/vecka, röker eller snusar inte heller så vad kan det bero på. Copp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2016
Hej.
Det att erektionen inte blir lika hård alla gånger, eller att den periodvis är annorlunda kunde man i princip tänka på som en sorts erektionsstörning, den positiva sidan är den att det är väldigt sällan erektionsstörningar beror på ett fysiskt fel i din ålder. Betydligt mer sannolikt är det att det beror på en psykisk sak, t.ex. att du helt enkelt tänker för mycket på saken.
Det kan hända att det började från en småsak, du skulle ha sex med din tjej men var för tillfället lite frånvarande och ståndet svajade till - sen märkte du det och blev rädd. Och efter det har du fäst allt större uppmärksamhet vid saken vilket i sin tur leder till att pressen på ett stenhårt stång blir stor och därför jättesvår att uppnå.
Försök att inte tänka på saken, jag vet att det är svårare sagt än gjort, men vet du - det gör faktiskt ingenting fast ståndet flaxar till lite ibland - bara du inte själv själv blir i panik och tror att ditt liv är över - för det är det ju inte. Om du märker att det är så så får du ta en liten paus och beundra utsikten (din flickvän) så länge. Ge henne lite extra uppmärksamhet så länge. Hon kommer inte att bry sig om att ståndet svajar till bara det inte betyder att du helt avbryter sexet och springer iväg - DET däremot brukar inte uppskattas. Ta det som en möjlighet istället för ett nederlag, för jag är ganska säker på att det är bara tillfälligt, och ju mindre du fäster uppmärksamhet vid det desto tillfälligare kommer det att bli.
Det betyder inte att det är något fel på dig. Det är vanligt och övergående.
Kram
Tessi