Stor röd ”bula” på min snopp.
17.12.2017
Hej, jag har vanligtvis svårt att få ner förhuden när jag ”håller på”. Det har gjort ont när jag försökt att få ner det. Jag har alltid undrat varför, men nu efter jag har haft samlag så drogs ju förhuden ner under ollonet. Det gjorde ont när jag ”höll på” med tjejen, och sedan direkt efter sved det jätte mycket runt om ollonet. Så fort något vidrörde det, det minsta lilla så sved det till rejält. Och nu efter en timma så kollade jag för att se hur det såg ut på ollonet för att förhuden fortfarande är under, så ser jag att det vid sidan om ollonet, på ollonet, är det en vinröd bulla liknande sak. Jag kan trycka på det, det är mjukt. Men det känns konstigt och är ivägen för förhuden. Är detta något jag borde kolla upp eller är det normalt? Den är ganska stor, men det är inte den som svider, utan det är ollonet. Jag har lite panik här! Jag har aldrig sett något liknande. Panikunge

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2017
Hej,
Jag gissar att svedan beror på att huden helt enkelt blev irriterad. Den röda bubblan är antagligen ett blodkärl som brustit under huden. Men om förhuden fortfarande ligger kvar under ollonkanten så tycker jag att du skall kolla upp saken med en läkare. Du kan antingen besöka en ungdomsmottagning eller besöka vårdcentralen.
Om din förhud är lite för trång så att den är svår att dra tillbaka så kan det behöva åtgärdas, för att dessa situationer inte skall uppstå i framtiden. Ibland räcker det med en salva som du kan få av läkaren, men ibland behövs ett litet ingrepp.
Ring och boka en läkartid så du får tala om saken med någon som kan undersöka dig och vet hur det funkar.
Kram
Tessi