tampong
30.01.2014
hej
En gång när min kille var hos mig så gick han in på toan och tog en tampong tror jag eller så hade mamma tagit en. Men nu till frågan vad händer om en kille sätter in en tampong i rumpan sin????+ ...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
06.02.2014
Hej ...!
Kroppen är egentligen inte konstruerad för att man ska föra in något i ändtarmsöppningen. Anuset har inte, som tex slidan, slemhinnor och muskler som tjocknar, mjuknar och blir glattare - den kan inte på något sätt förbereda sig för att ta emot ett "främmande föremål" vare sig det är frågan om tamponger eller tex analsex.
Hursomhelst har ju människorna analsex, så det går nog att föra in "saker" i ändtarmsöppningen. Så i princip är det inte säkert att det händer något om en kille för in en tampong i sin ändtarmsöppning, men det finns vissa risker med att göra det.
För det första är slutarmuskeln i analöppningen konstruerad att hålla tätt. I värsta fall kan den bli förslappad om man tvingar något förbi den för ofta eller för stora saker. Det är alltså trångt och tar lätt sjukt när man för in något i analen och därför är det ett måste att använda glidmedel och vara mycket försiktig om man tänker föra in något "där bak".
Dessutom kan huden i analöppningen gå lätt sönder och det kan komma små sår av friktionen som orsakas då man för in tampongen i anuset. Tampongerna är torra och de kan fastna fast i väggarna av ändtarmen, eftersom det inte finns tillräckligt med fukt som skulle förhindra detta - lite på samma sätt som papper kan fastna på din tunga eller dina läppar. Tänk vad obehagligt det då är att dra bort den torra tampongen!? Det kan också kännas väldigt obehagligt när snöret av tampongen "rispar" mot ändtarmsväggarna.
Så kan en tampong i anuset orsaka problem om den är där inne för länge. Om man har i en tampong för länge, ökar risken för TSS (Toxic shock syndrome), som är en allvarlig infektion. Ändtarmsöppningen finns ju dessutom till för något ska kunna komma ut, det är inte meningen att man ska ha en propp ivägen. Så problem med matsmältningen kan ju förekomma. Så finns det ju dessutom en liten risk att tampongen skulle hamna in för djupt i ändtarmen, eftersom den inte har ett slut, så som slidan har. Och som det sista: det är ju inte vad tamponger är gjorda till.
Så visst, en kille (eller en tjej) kan tycka att det känns sexuellt skönt att röra eller föra in något i anuset - det är ju framför allt ett känsligt ställe med massor av nervändar - men det finns nog säkrare sätt än att använda tamponger.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
p.s. vi tror nog inte att din kille har satt in tampongen i sin rumpa - om det inte är din mamma som tagit tampongen eller du som kommer ihåg antalet fel - så har han säkert bara varit nyfiken på hur den ser ut och hur den känns, kanske öppnat förpackningen och inte längre kunnat sätta den tillbaka för då skulle ju du märka att han undersökt dem. :)