Torr hud på pungen
20.07.2020
Hej jag har torr hud som flagnar på pungen och några talgkörtlar som gör ont. Finns det någon salva som hjälper, tummeli har jag provat men det hjälper inte, måste jag söka läkarvård?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Jag tror att det skulle vara bra om du visade upp huden för någon, antingen en läkare eller en sjukskötare eftersom det är svårt att veta på basen av det du skriver om det bara är frågan om torr hud, eller t.ex. en svampinfektion eller något annat hudproblem. Spontant skulle jag också tänka att en fet salva som t.ex. Tummeli kunde hjälpa - men eftersom den inte har gjort det så tycker jag att du skall ta upp saken med en läkare eller sjukskötare. Det är bara att ringa till hvc och boka en tid så får de kolla upp saken och berätta hur du skall göra.
Första hjälp är ändå att hålla huden ren och så torr som möjligt, d.v.s. undvik att använda kläder där det blir väldigt varmt och instängt. Men sjukvårdspersonalen är antagligen bäst på att på basen av hur huden ser ut berätta vad du skall använda för medicin/salva.
Kram
Tessi