Trång förhud
25.06.2018
Hej! Nu är det så att jag mitt i allt har fått trång förhud, har tidigare aldrig haft nå problem när jag onanerat eller haft sex med min flickvän. Jag har alltid haft ganska kort sträng mellan ollonet och penisen men nu har det som börjat strama runt penisen och när jag har stånd så är det ganska svårt att få förhuden tillbakadragen. De e som att en del av huden skulle ha blivit mindre elastisk så att den inte utvidgas när man drar ner förhuden, har läst att det här kan ske om man har fått små sprickor i förhuden typ? Så finns de något man kan göra åt det här själv eller borde man uppsöka läkare? Det går nog fortfarande att ha sex men det gör lite ont i början. Batman

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej.
Det är ju inte så kul om det gör ont vid sex, och det skall ju inte behöva göra det heller. Jag tycker bra att du kan ta kontakt med en läkare. Antagligen skulle det räcka med att du får en salva utskriven eftersom förhuden inte är SÅ trång, men det är förstås omöjligt för mig att säga bara på basen av det du skriver. I vissa fall räcker det som sagt med en salva, i andra fall behövs ett litet ingrepp. Men det kan läkaren ta ställning till då ni ses.
Oljebaserat glidmedel kan också underlätta, men skall inte användas tillsammans med kondom eftersom olje eller silikonbaserade glidmedel gör att kondomen blis skörare.
Kram
Tessi