Trång förhud vid stånd
18.07.2020
Hej
Jag är en kille som är 15 år och har ett problem med min förhud. Jag kan dra den bak över ollonet hyfsat enkelt när penisen är slak. Men vid stånd kan jag dra den kanske 1/3 av ollonet bak. Men om jag drar bak den när den är slak, kan jag ha kvar den bak och dra över den över ollonet igen när jag har stånd, men det gör ont. Vad ska jag göra? Kan det räcka med att jag töjer själv eller behöver jag någon salva eller något annat? Osäker kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.07.2020
Hej,
Precis som du skriver så kan du testa med att töja den själv. Du kan gärna använda någon oparfymerad olja (t.ex. babyolja). Det kommer knappast att märkas någon skillnad direkt men eventuellt efter några månader om du upprepar det va varannan dag. Men det är ju givetvis inte bra om det gör ont, så om det känns som att smärtan hindrar dig så skall du helt enkelt ta kontakt med en läkare och låta hen ta ställning till om någonting behöver göras. Det är inget ovanligt problem så nästan alla läkare har fattat beslut om liknande saker förr och tycker inte att det är det minsta pinsamt eller konstigt.
Du kan ringa och boka en läkartid vid hvc, så får ni diskutera situationen och fundera över vad som behöver göras. Med tanke på ditt framtida sexliv så är det synd om det skulle orsaka smärta.
Kram
Tessi