Vad ät det med mitt pubis?
12.01.2018
Hej! Jag har haft mörkt pubishår i ungefär ett år nu. I somrars så tyckte jag att det blev för långt och då rakade jag. Det växte ut ganska snabbt och allt var normalt oså. Jag brukar låte det växa ut ganska långt innan jag rakar det igen. Men nu så rakade jag för två veckor sen och det är fortfarande som stubb. Det brukar vara minst 1 cm på två veckor. Har också märkt att håren har blivit lite ljusare den senaste tiden och på pungen tillomed vita, vilket dom inte varit innan.
Är det något fel på mig? Hårig apa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej Hårig apa!
Jag checkade din fråga per telefon med sexualrådgivaren - hälsovårdaren Tessi, som är på ledigt, och det här kom vi fram till:
Att lite snygga till djungeln mellan benen nu som då är ingen dum idé och visst kan man raka om man så vill. Rakning överlag brukar dock i allmänhet göra hårstråna lite grövre och mörkare när de växer ut, så tycker du att du redan har mycket pubishår redan så är det kanske inte så bra att raka bort precis allt nu som då. Däremot kan det vara hälsosamt att klippa lite av det med jämna mellanrum, men lämna minst 1 cm. Se, könshåret har en mycket viktig funktion hos män; det funkar som luftkonditionering för pungen. Du kanske har hört det här om att för att må bra, så kräver spermierna en miljö som är 36 grader, alltså en grad kallare än resten av kroppen. Det är därför som testiklarna överhuvudtaget hänger utanför kroppen, för att de ska ha det svalare. Men könshåret skapar också som en sval luftkudde runt pungen (förutom att det forslar bort smuts och svett och förhindrar att huden skaver mot varandra eller kläder när man går). Speciellt numera när människor har en massa varma kläder som andas dåligt, så är luftkonditioneringen extra viktig. Så om du inte har så stark åsikt om att det bör vara rakat, så lämna lite hår där, det trivs dina spermier med.
Att håret även mellan benen förändras, speciellt i puberteten, är helt naturligt. Även håret på huvudet och skäggväxten för karlar kan förändras med åren, tex kan en lintott bli mörkare i håret eller en man kan ha en färg på håret men en annan i skägget. Så att ditt könshår blivit ljusare behöver verkligen inte betyda att något är onormalt, kanske bara att du är ett steg till på vägen mot att bli vuxen. Att det inte växer så snabbt som förr kan bero på att du inte märker det vanliga hårstråets livscykel som vanligt i och med att det rakats. Men det kanske också är något hormonellt pga puberteten på något vis, men det är svårt att veta. Något direkt fel på dig tvivlar vi dock hårt på att det skulle vara. Kroppen förändras under uppväxten, i vissa skeden ganska snabbt, och ibland känns det lite märkligt även när inget är på tok.
Hälsar Liselott