Klippa vid förlossning!
07.10.2018
Hej! På min praoplats är det nån som just fått barn, hon kom dit i fredags med bebisen och det blev en massa prat om bebiser och förlossning... I ett skede sade hon typ att "det var bra att de inte behövde klippa..." Klippa vadå frågade jag. De som jobbar där sade att när man föder brukar barnmorskorna klippa för att bebisen skall rymmas ut. Jag fattade ingenting och de bara skrattade och visade med fingrarna hur de klipper när jag frågade var, hur, varför... Jävla tanter! Sen sade de nåt om att man bajsar också när man föder barn så att alla ser, WHAT!? Anyway nu är jag jätteorolig! Det är inte så att jag och min pojkvän vill ha barn eller så, men jag blev jätteorolig i alla fall. Snälla berätta, var, när, hur och varför klipper man!? Och vadå bajsa när man föder barn!?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Mitt korta svar är att jag inte tycker att du skall grubbla över denna sak nu. Det finns verkligen ingen orsak till det. Men jag skall förklara hur det går till.
Som du vet, så är bebisens huvud betydligt större än vad slidöppningen är i normala fall. Då huvudet skall rymmas ut är det därför vanligt att huden spricker vid slidöppningen. Jag har ingen statistik på det, men det händer nästan alla. Anledningen till att man inte talar så mycket om  det är för att det är helt normalt, och för att det oftast läker ihop väldigt fint, så att man oftast är mer eller mindre återställd på ett par veckor.
Olika sjukhus/olika barnmorskor har lite olika inställning till att klippa. Men i vissa fall - då man t.ex. märker att kvinnan spricker (rupturerar) åt ett icke önskvärt håll (t.ex. neråt, mot ringmuskeln/anus) så kan barnmorskan välja att istället för att låta huden spricka klippa ett litet snitt i slidöppningen (göra en episiotomi) för att på så sätt kunna påverka sårets riktning. (rupturer kan orsaka problem längre fram om t.ex. ringmuskeln spricker). Sen finns det lite olika teorier om vad som läker bättre - rupturer eller episiotomier. Men kort och gott så spricker nästan alla kvinnor lite då de föder barn, och i vissa fall måste man klippa lite för att det är ett bättre alternativ än att kvinnan spricker på fel sätt.
Så över till nojja nr två. Det faktum att det kommer avföring under förlossningen. Ja - det gör det oftast. Och det är verkligen ingenting du skall ta nån stress över, för i den situationen så är det verkligen ditt minsta problem. Det händer alla kvinnor, och det är ingenting du kan påverka eller ens märka av själv. Den muskelstyrka som du använder då du försöker trycka ut ett barn är helt enorm, och då minns det inte utrymme för att oroa sig över en sådan småsak. Barnmorskorna finns där hela tiden, och vartefter underlaget som kvinnan ligger på blir klottigt (av blod, fostervatten, slem, avföring, kiss) så byts underlaget ut eller täcks över med rent. Kvinnan märker inte detta eftersom hon är fullt upptagen med att föda barn. Så det är inte som att alla står runt din stjärt och funderar varför du inte håller dig - utan de människor som deltar vid förlossningen vet om att det kommer att hända - och det är helt normalt. De som inte kan förstå en sådan sak skall inte vara med under en förlossning helt enkelt. Det finns många kvinnor som stressar upp sig över detta på förhand, men det är verkligen totalt onödigt för du har inte en chans att påverka det.
Ta det alldeles lugnt. Förlossningar är en helt otrolig upplevelse, alldeles förfärliga men främst alldeles fantastiska. Förstör inte din framtida upplevelse med att jaga upp dig över detaljer som du inte kan påverka. Men OM det skulle vara så att du skulle bli gravid nu, och är skiträdd över att föda - så finns det barnmorskor du kan tala med om saken och hjälp du kan få. Det ordnar sig!
Jättebra att du frågade!
Många kramar
Tessi