Kroppen mår konstigt
03.04.2019
Hej. Jag har svullna lymfkörtlar på halsen, väldigt ont i kroppen också i huden vid beröring. Mina ögon gör ont vid ögonrörelser, har huvudvärk hela dagarna och är jätte trött. Vad skulle detta kunna bero på? Det är otroligt tungt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej,
Jag gissar på att det är ett vanligt virus som du har drabbats av. Alla virus leder inte till snuva eller hosta, utan kan leda "bara" till huvudvärk och allmän sjukdomskänsla som i ditt fall. Det att dina lymfkörtlar är förstorade tyder ju på att din kropp har aktiverat sitt immunförsvar, men eftersom virus oftast inte höjer crp så är det inte nödvändigtvis någonting som syns på blodprov.
Det framkommer inte hur länge du har varit sjuk, men det är inte ovanligt att ett virus kan pågå i över en vecka, eller helt enkelt tills kroppens immunförsvar orkar ta hand om det. Försök att vila dig och lyssna på din kropp - för det är egentligen det enda du kan göra för att börja må bättre. Det finns inga mediciner som kan bota ett virus, utan det är bara att sköta om symtomen så länge de varar.
Ibumetin, tillräckligt med näring och vila är det som hjälper bäst. Jag inser att det är frustrerande att höra då man alltid helst skulle vilja ha ett tydligt namn på problemet och ett konkret råd på vad som botar det, men i vissa fall finns det helt enkelt inga genvägar utan det gäller bara att ge det tid.
Skulle dina symtom fortsätta i en vecka till så tycker jag att du på nytt kan uppsöka läkare, men tills dess gäller det nog bara att vara snäll med dig själv.
Kram
Tessi