Inte en fråga men ett konstaterande
14.05.2025
Bara en påminnelse till alla: Jämför inte er kropp med andras, jag gjorde det förut och då hamnade jag i en ätstörning, nu är jag äntligen fri från den men jag hatar ändå min kropp pga bodyshaming i skolan och i min klass, som sagt jämför aldrig er kropp med nån annans och framför allt SÄG ALDRIG TILL NÅN ATT DOM ÄR FINA FÖR ATT DE ÄR SMALA ELLER ATT DE ÄR FETA! För man vet aldrig vad de går igenom En tjej på 13 år som brinner för ämnet
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.05.2025
Hej!
Tack för att du tar dig tid att sprida ett så otroligt viktigt budskap. Du har helt rätt, man ska inte jämföra sin egen kropp med någon annans. Kroppens huvuduppgift är inte att se ut på ett visst sätt. Kroppen är till för att hålla oss vid liv, fungera och utvecklas.
Genom alla tider har det funnit olika skönhets- och kroppsideal. Dessa ideal är i konstant förändring och vi ser hela tiden hur trender kommer och går. Vårt tankesätt kring utseende är dessutom personligt och kan variera beroende på vilken kultur man växer upp i.
Därför är body shaming så otroligt hemskt men också så otroligt korkat. Eftersom vi vet att utseende inte går att mäta eller jämföra. Vi ser alla olika ut och vi tycker alla om olika saker. Och tur är väl det, vilken otroligt tråkig värld det skulle vara om alla såg likadana ut och tyckte om precis samma saker. Man kommer inte att vara attraktiv i alla människors ögon och det är helt okej. Ingen ska heller behöva förändra sig själv för att passa in i någon annans skönhetsideal.
Lättast vore det väl om alla fick vara precis så som dom är och att vi fokuserade på sådant som vi tycker om med oss själva och med andra istället för att lägga fokus på sånt som vi anser att är "fel" och "brister".
Men du har en viktig poäng med att man ska vara försiktig med att kommentera på andra människors utseende även om man gör det i all välmening. Att ge någon en komplimang för att de är smala eller för att de är tjocka kan vara väldigt triggande för personen. Vill man ge en komplimang kan det räcka med att säga "du ser fin ut" och lämna bort personens kroppsform/storlek. Precis som du skrev kan man inte veta vad en annan människa går igenom, därför är det viktigt att man alltid tänker sig för noga innan man ger en komplimang för någons utseende.
Jag är hemskt ledsen att du tvingas uppleva body shaming i både skolan och klassen och att det lett till så allvarliga följder för dig. Men jag är jättestolt över att du tillfrisknat från din ätstörning. Jag förstår att du fortfarande har en del negativa tankar om din kropp men jag hoppas att du ändå kan se hur långt du kommit. Det kan inte ha varit lätt, speciellt inte med tanke på klimatet i din skola och det du tvingas uppleva. Kom ihåg att stanna upp och ge dig själv beröm för de framsteg du gjort. Kom även ihåg att ge dig själv tid och tålamod. Det är helt okej att du inte är din kropps bästa kompis i nuläget, det är helt enkelt en relation som du får jobba på och med tiden kommer du förhoppningsvis att se på din kropp med lite vänligare ögon.
Kom även ihåg att body shaming är mobbning! Jag hoppas att du kan berätta för någon vuxen om det du upplevt så att de har en chans att ta itu med problemet. Du kan prata med någon lärare du litar på, skolkuratorn, rektorn, skolcoachen, dina föräldrar eller någon annan trygg vuxen. Body shaming är verkligen inte okej och det är helt tydligt ett extremt farligt sätt att mobba någon på eftersom det kan leda till problem med den egna kroppsbilden och i värsta fall ätstörningar.
Jag vill sist och slutligen tacka för att du delar med dig av dina erfarenheter och hjälper oss att förstå det här problemet bättre. Det är fantastiskt att du lyckats vända något så allvarligt som body shaming och ätstörningar till något du brinner för och vill hjälpa andra med. Jag är verkligen stolt över dig och önskar dig allt gott!
Kom ihåg att du alltid får ta kontakt med oss om du behöver stöd eller hjälp.
Varma kramar <3
Rosanna