Magont hjäälp
20.08.2020
Hej...
Nu har jag sen Måndagen tills idag (torsdag) haft ont i magen, det liksom skär ibland till i högra sidan av magen typ vid naveln. Igår när jag tränade så började det ta väldigt ont då ja ansträngde mig så att jag började må illa och inte kunde vara med... jag undrar om detta kan vara farligt?? Min avföring ser liksom vanlig ut (eller lite hårdare än vanligt) och det tar inte ont då man trycker på magen... det liksom tar inte ont hela tiden men ibland kan det riktigt skära i magen när jag rör på mig och sen så tar det bara lite ont, det kommer i vågor. Är rädd att ja inte ska kunna träna utan att det gör väldigt ont i magen! Ska inte ha mens snart eller nå så tror inte det beror på det...va kan jag ha för fel? Orolig 14 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.08.2020
Hej.
Du skriver att din avföring är lite hårdare än normalt, så min spontana tanke är att du är lite förstoppad. T.ex. om du har druckit lite mindre än vanligt den senaste veckan och/eller du har svettats mer? Då blir man lätt lite torr vilket kan leda till förstoppning om man har tendens att gå det. Så det du kan börja med är att dricka tillräckligt och försöka äta mat som sätter lite fart på magen, t.ex. mörkt bröd eller frukt/grönsaker.
Men det är ju jättesvårt att bara på basen av det du skriver veta vad det är som gör ont. Eftersom smärtan kommer i vågor så tror jag att det är tarmarna som gör ont - men givetvis är det bara du själv som vet exakt hur ont du har och om du borde uppsöka en läkare. Om det känns som att det inte alls blir bättre fast du går på wc och bajsar som vanligt så tycker jag att du skall boka tid till en läkare, eller om det blir akut och smärtan blir värre så åker du till akuten. Man måste alltid fundera om det kan vara t.ex. blindtarmen och då är det ju någonting som behöver åtgärdas.
Du kan också gå och tala med din skolhälsovårdare om saken, så kan hen försöka utreda vad det kan bero på. Men du kan börja med att dricka mycket ett par dagar och se om det lättar.
Kram
Tessi