Mellanblödningar p-piller
29.07.2020
Hej!
Jag går på p-piller och är just nu mitt inne i en karta, men jag har fått mellanblödningar. Jag undrar därav om jag kan släppa fram mensen nu och göra ett uppehåll och inte ta p-piller på 4 dagar (TROTS att jag är mitt i en karta). Och därefter börja på en ny karta?
Isåfall - är jag skyddad direkt när jag tagit första p-pillret på den nya kartan (alltså om 5 dagar). Eller måste jag vänta en vecka innan jag är skyddad?
Hoppas ni förstår frågan och tack på förhand för svar! Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
29.07.2020
Hej,
Detta är helt beroende på när du senaste tog en paus. Om du tog en paus under senaste kartan(kartan innan den som du är nu på) rekommenderar jag att hålla ut till denna är slut och sedan ta en paus på 4 dagar och sen efter det börja på en ny, och du är fortfarande skyddad. Men om du inte hade en paus under förra kartan kan du nu ta en 4 dagars paus och släppa fram en blödning. Efter dessa 4 dagar börjar du på en nya karta, och du är skyddad precis som tidigare.
Kram!
Malin Wiik-Norrman