Mens i 4 veckor
12.01.2020
Som rubriken lyder, jag har haft mens i 1 månad nu. Jag slutade med hormoner i juni eftersom jag och min partner försöker blir gravid. Jag har inte plussat så jag borde inte vara gravid. Jag har inte heller direkt mensvärk eller andra mens-symptom, förutom själva mensen då som aldrig slutar. När jag ringde till HVC sa de bara "öhh, konstigt... nästa läkartid är i slutet av februari. Följ med, avvakta..." Varför vill ingen hjälpa mig!? Har ni nå teorier om vad det är som kan vara fel?
-Lite orolig-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2020
Hej.
Det är nästan omöjligt att svara på varför du blöder så länge. Men anledningen till att de på hvc inte bokade in dig på en akut läkartid är antagligen den att det inte är speciellt ovanligt att tjejer blöder längre tider ibland. Det handlar alltså inte om att "ingen vill hjälpa dig" utan mer om att mensen kan vara sån att den ibland pågår flera veckor eller lämnar bort helt utan att det nödvändigtvis behöver vara någonting som är "fel".
Jag förstår att du är otålig att den skall bli normal igen eftersom ni försöker bli med barn, men då är nog det bästa du kan göra att försöka ta det lugnt. Om det är så att du har en läkartid så väntar du antingen på den eller bokar tid till en privat gynekolog som kan träffa dig tidigare (men vilket kostar betydligt mera.) Försök få en gynekologisk undersökning så de får kolla att allt ser normalt ut och att inte blödningen beror på t.ex. myom i livmodern eller någon könssjukdom.
Gör de saker som du själv kan göra för att påverka din möjlighet att bli gravid, d.v.s ha sex, vila, ät och rör på dig tillräckligt och försök att slappna av och ha roligt.
Lycka till!
Kram
Tessi