Mens mitt i kartan
14.10.2019
Jag tror att jag precis fick mens i mitten av kartan. Har absolut inte slarvat med p-pillren och har haft sex ett par dagar i rad. Började med p-piller för 2 kartor sedan och åt ihop den andra och den tredje (som jag alltså är på nu). Förstår inte, jag borde väl inte få mens innan jag tar sockerpiller eller glömmer ta mitt p-piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2019
Hej,
Anledningen till att du började blöda nu mitt i en karta är sannolikt den att du ätit två kartor på raken. Det är väldigt vanligt att kroppen inte "orkar" hålla tillbaka mensen då utan att man börjar blöda. Precis som du gjorde.
Så det du nu kan välja på är att antingen ta din paus nu så att tömningsblödningen kan komma fram, eller fortsätta med pillren kartan till slut (med risk för att du småblöder hela tiden).
Jag vet att det ofta marknadsförs att man kan äta flera kartor på raken, men sanningen verkar vara den att det inte passar alla, eller att din kropp ännu är ovan med dina piller och därför inte riktigt förstår vad den borde göra. Det kan hända att det fungerar helt annorlunda nästa gång.
Kram
Tessi