13 år och bruna flytningar
26.02.2017
Hej! Jag är en tjej på 13 år. för ganska länge sedan började jag få flytningar. Men för ungefär 4 dagar sedan började det att bli brunt. Igår trodde jag att det hade slutat men nu imorse så hade det börjat igen (det var grovare än vanligt). Först trodde jag att det var för att jag glömt att torka mig på toan när jag bajsat men det var det inte. Ibland när jag har torkat mig på toan kan jag ibland se små bitar i det som liknar avlånga snor bitar som är slemmiga nästan som korta bruna hårstrån täckta i snor. Jag sökte upp det innan idag på denna sida och läste om en tjej som hade varit med om samma sak. Men jag skriver detta nu för att söka lite mer information. Jag har även börjat använda bindor för att slippa få det i trosan. Kan detta vara något farligt? Tova

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2017
Hej,
Det låter som att de bruna flytningarna som du har haft under några dagars tid är din mens som har börjat. Grattis till det!
Det är helt normalt att mensen ibland kan vara brun, eller nästan svart. Alltid är det alltså inte klarrött blod. Och flytningarna som du beskriver som "korta bruna hårstrån täckta i snor" är också helt normalt. Ibland kan det finnas mörkt blod som ser ut som trådar i flytningarna. Inget konstigt eller ovanligt med det, och absolut inte farligt.
Flytningarna finns till för att hålla slemhinnorna inuti slidan fuktiga och friska, så det "snor" som kommer ur dig är alltså slemhinnornas sätt att hålla sig själva friska och skicka ut t.ex. små rester av blod från brustna blodkärl eller från livmoderns slemhinna.
Du kan använda trosskydd eller binda om det känns som att det kommer mycket flytningar.
Kram
Tessi