Alldeles för tidig mens
14.10.2020
Min cykel är regelbunden och har en app för att hålla koll på den, men plötsligt fick jag den igår, vad beror detta på? F

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2020
Hej,
Även om din mens alltid tidigare har varit regelbunden så innebär det inte att den alltid kommer att vara det, inte heller innebär det att någonting måste vara fel bara för att den nån gång är oregelbunden. Det kan bero på massor av olika saker - varav man oftast inte får veta orsaken. De kvinnliga könshormonerna påverkas mycket av stress, och stresshormoner i sin tur blir extra aktiva om man äter eller sover otillräckligt, om man anstränger sig för hårt fysiskt eller helt enkelt stressar. Så någon form av obalans i dina hormonnivåer är det antagligen för tillfället MEN högst antagligen är det helt harmlöst och ingenting som behöver eller ens kan åtgärdas.
Det kan hända att du får mellanblödningar/tidig mens flera gånger - eller också kommer den att vara regelbunden igen i flera år efter detta. Det enda du behöver göra är att följa med. Du själv känner din kropp betydligt bättre än någon app någonsin skulle göra, så ta hand om dig och lyssna på din kropp.
Kram
Tessi