Annorlunda mens
29.04.2020
Hej,
Undrar om det är vanligt att ens mens förändras när man går på p-piller. Har ätit pillren diza nu i snart ett år. Har alltid tagit min bortfallsblödning i slutet av kartan, sköt upp min mens ca 1-2 veckor en gång så nu har jag tagit min bortfallsblödning i mitten av kartan (ätit rätt mängd piller alltid innan bortfallsblödning). Oftast har min bortfallsblödning varit helt som vanlig mens, rött blod, värkar, men ändå lindrigare än innan p-piller. Senaste bortfallsblödningen var dock annorlunda, blödde knappt alls i ca 2 dagar och blodet var brunt. Nu ca. en månad senare har jag återigen paus och väntar på bortfallsblödning. Idag fick jag en brun klimp i trosan, antar detta ändå inte är något att oroa sig över och att det endast är delar av slemhinnan som kommit ut? Kan ju hända att min mens nu blir helt normal men frågar ändå i detta skedet.
Min fråga lyder vel egentligen om jag borde kontakta någon om dessa förändringar? Eller är det normalt med annorlunda mens när man går på hormonella preventivmedel? Kunde det finnas något bakomliggande? Är rätt säker att jag inte är gravid, misstänkte det under senaste bortfallsblödning. Har inte haft några symtom sedan dess och har nog alltid tagit mina piller rätt. Anonyyyym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2020
Hej,
Det är helt normalt att blodet kan variera i mängd och färg från gång till gång, och det är vanligt att blödningarna med p-piller blir mer sparsamma och blodet mer brunaktigt eftersom slemhinnan som byggs upp i livmodern är tunnare så det finns mindre för kroppen att stöta ut. Så jag tror, precis som du skriver, att "klumpen" bestod av slemhinna.
Jag tycker inte att det du skriver är oroväckande på något sätt utan det låter helt normalt. Du verkar ha bra koll och tar dina piller ansvarsfullt.  Bara att fortsätta.
Kram
Tessi