Bara en fundering.
06.12.2019
Hej!
Jag tar p-piller för att sluta blöda så fruktansvärt mycket. Då mensen började så stog det på instruktionerna att man skulle börja med det samma dag man fick mens, det gjorde jag. Men nu har det gått 22 dagar och mensen har fortfarande inte slutat(min p-piller karta slutade i förrgår).
Nu undrar jag bara om det här är normalt? Jeeee...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2019
Hej.
Det kan ibland ta lite tid för kroppen att vänja sig då man börjat äta p-piller. Det hör inte till det vanligaste att man blöder hela månaden som i ditt fall, men jag tror inte heller att det är ett tecken på att pillren inte skulle passa dig. Man brukar rekommendera att man fortsätter med samma p-piller i minst tre månader för att se hur kroppen reagerar på dem, men det är självklart beroende på hur mycket du blöder. Om det är så att du störtblöder hela tiden så skall du inte äta dem.
Vi håller tummarna för att blödningen upphör nu då du haft din paus och börjar på nästa karta. Om blödningen bara fortsätter så rekommenderar jag att du (beroende på hur mycket du blöder) antingen äter kartan till slut och kollar om blödningen upphör efter nästa paus - eller inger till preventivrådgivningen och talar med dem. Det är ovanligt att man skulle blöda så mycket med p-piller att det skulle påverka t.ex. ens hemoglobin, men givetvis måste man vara uppmärksam på det.
Om du lider av några sjukdomar som du tror kan påverkas av dina p-piller så skall du absolut ta upp det med din gynekolog eller barnmorskan vid preventivrådgivningen. Du kan läsa i bipacksedeln om vilka diagnoser eller läkemedel som kan påverkas av dina p-piller, i dessa fall måste en läkare ta ställning till saken.
Kram
Tessi