behöver jag oroa mej
27.01.2015
Hejsan! Är det mormalt att ha mens 2 gånger på en månad? "The story" 15 November hade jag sex med en kille,tog ett dagen-efter piller,söndag morgon.21 fick jag min mens,men den var 1-2 dagar om jag minns rätt. 24:de tog jag ett gravidstest som var negativt! 8dec hade jag jätte konstig mage,på natten "pickade" dett till i magen när jag vände mej.. (obehagligt!) 13dec hade jag sex igen med samma kille,24fick jag min mens, helt okej men sen i januari har jag inte haft sex,men den 15 och 26 har jag haft mens, är det normalt? Denna mens jag har nu är inte som nån mens? ibland blöder det ibland inte!? Ibland kan det vara orange/ljusbrun färg.. ps. Hade ingen kondom.. hej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
28.01.2015
Hej!
Det här blev lite råddigt för mej men jag ska göra mitt bästa! :)
Akut-piller råddar lite dina egna hormoner eftersom det sätter stopp för ägglossning. Det rekommenderas inte för annat än just i akut-läge. Min rekommendation till dej är att göra ett graviditetstest iom. att mensen hoppar/inte följer schema. Jag tror inte att du är gravid men å andra sidan skriver du att du har haft oskyddat sex...
Sen skulle jag varmt rekommendera att inte leka så här med allvarliga grejer. Det här beteendet kan leda till många tråkigheter och sårade känslor. Rätt oansvarigt beteende av er bägge två. Kondomen på eller skaffa ett hormonellt preventivmedel! Min åsikt är nog att ifall man anser sig mogen nog att ha sex så är man mogen nog till att tala om sex och preventivmedel, gäller både henne och honom. Mogen nog till att ta ansvar för sitt beteende. Misstag kan ske men det här låter som oansvarigt och nonchalant beteende.
Smärtan som pickade till i magen kan likaväl ha kommit från tamarna eller andra organ än livmoder/äggstockar.
Ifall du inte är gravid utan ordnar hormonellt preventivmedel kan du diskutera med barnmorskan/läkaren de oregelbundna blödningarna. Ifall blodet är brunare i färgen är det ofta äldre.
Var rädd om varandra!   Hälsningar,   Annika   barnmorska - hälsovårdare