Bekymmer
25.04.2020
Hej!
Jag gick ner mycket i vikt i somras (hade en odiagnostiserad ätstörning) och tappade iom detta mensen. Lyckades vända trenden och gick upp till min normalvikt igen under hösten-vintern och fick tillbaka mensen i december. Hade hyfsat regelbunden mens 3 gånger tom mitten av mars, men sedan dess har den varit borta. Vad kan detta bero på? Tacksamförsvar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.04.2020
Hej.
Bra om du mår bättre nu. Hoppas att du får den hjälp och det stöd du behöver.
Som jag förstår din fråga så fick du tillbaka din mens i december, och hade då mens tre gånger, så även om din mens nu har varit borta i ett par månader så är det trots allt inte SÅ lång tid att man skulle behöva starta den med mediciner. Jag förstår att det är irriterande då den är borta, och att mensen är en viss indikator på att din kropp igen fungerar som den borde. Men man måste komma ihåg att kroppen inte är en maskin, och att det finns många andra faktorer än vara kroppsvikten som spelar in.
Som du säkert har hört så kan stress påverka att mensen krånglar, men alltid får vi inte heller veta varför mensen är sen - det bara blir så. Om man tränar mycket så blir det också en stressfaktor för kroppen så i sig är det inte konstigt att mensen lämnar bort. Med kroppen funkar det inte att tänka "det finns ju andra som tränar mycket mer än mig och ändå har mens" eller "förr tränade jag ännu mer och hade mens ändå" - för du kan egentligen inte jämföra din kropp nu med hur den var tidigare eller med någon annans.
Försök att ge din kropp lugn och ha tålamod. OM din mens skulle vara borta mer än 6 månader så kan du ta upp saken med en läkare så kan ni ta ställning till om man skall försöka starta mensen, men det viktigaste är att du ger din kropp det den behöver i rätt proportioner, motion, vila och näring - och i ditt fall är det de två sista dom kanske borde betonas extra mycket.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi