Blöder med p-piller
09.05.2020
Hej jag är en tjej på 16 år och jag äter yaz p-piller och har gjort de ungefär ett år nu och jag åt inte sockerpillerna två gånger och nu har ja ätit socker piller två gånger sedan det och jag har fått min mens måndag-torsdag alstå fyra dagar som hur många socker piller det finns men då har ja fått tilbaka min mens på lördag och så har jag en tampong ich efter det kommer det inte mer blod och förra gången fick ja också på söndags kvällen så vad kan detta bero på? Maja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2020
Hej,
Som jag förstår det så har du alltså tagit dina sockerpiller och då har din mens kommit - och pågått i fyra dagar, men att du sedan har blött lite till några dagar senare? Om jag missförstod så får du försöka förklara på nytt.
Jag tycker inte att det låter oroväckande, kroppen är inte helt lätt att styra över även om man äter p-piller, och ibland kan det hända att pillren man äter innehåller lite för lite hormoner (eller fel för din kropp helt enkelt) för att de skall funka perfekt. Efter dessa två gånger det har inträffat så tycker jag inte att du behöver göra någonting speciellt - för jag tror inte att det är ett tecken på att någonting är "fel", men om det fortsätter inträffa varje månad så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. Eventuellt får du testa en annan sorts piller istället, som kanske funkar bättre för just dig.
Ingen orsak till panik :)
Kram
Tessi