Börja med p-piller
10.12.2018
Hej, jag är inte i ett förhållande eller så men jag har långe haft det jobbigt med min mens. Den är oregelbunden, jag blöder väldigt (!!) mycket och har extrema mensvärken sist så har jag även problem med hyn och har hört och läst väldigt mycket om att p-piller kan hjälpa mig. Behöver vägledning, är det värt för min del att börja med det? Känns som att det bara kan bli bättre Emilia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2018
Hej.
Precis som du skriver så kan p-piller vara till stor hjälp med alla de problem du beskriver. Dels att ha riklig och oregelbunden mens, dels att ha kraftig mensvärk och problem med hyn.
Många tjejer börjar med p-piller just av dessa orsaker, och inte primärt för prevention. Men det kan ju hända att det också blir aktuellt och då är det ju bra att ha koll på den sidan också.
Så jag tycker att du skall kontakta en ungdomsmottagning och boka tid till en barnmorska, så kan ni tillsammans fundera på vilken metod (piller, ringar, plåster) som skulle passa dig bäst.
Kram
Tessi